Wednesday, May 12, 2010

10 Tips Kejayaan Donald Trump – Part 10

Tips kejayaan dari Donald Trump yang terakhir adalah :

“I Accept Critics. I Listen To The Bad And I Hear The Good. Whatever People Put A Bad Critic On Me, My Business or My Job, I Just Ignore Them”.

Apa jua yang kita lakukan dan bila ia dilihat oleh orang lain, mereka cenderung untuk mengkritik. Secara default (automatik) kritikan yang keluar adalah negatif,

Jarang Anda jumpa orang yang berfikiran positif yang selalu bersangka baik. Memang jarang. Perkara ini saya lalui sendiri.

Bila Anda dikritik teruk, seperti kata Donald Trump, biarkan saja mereka. Respon Anda? Senyum. Senyum dan terus tersenyum.

They always talking, talking and talking.

Mereka hanya sekadar bercakap, cakap dan terus bercakap mengikut ukuran mereka dan pengamatan mereka sendiri. Sometimes, mereka memaki “bodoh.”

Bila Anda mengalami situasi sebegini dan semangat Anda turun, biarkan saja mereka. Teruskan dengan kerja Anda dan teruskan dengan semangat usaha Anda memburu kejayaan, mahu mencapai apa yang Anda targetkan.

Pengkritik negatif sebegini sebenarnya tidak menghormati orang lain dan hanya tahu mengkritik mengikut persepsi mereka saja. Cara terbaik berdepan dengan kritkan mereka, buat tak kisah atau kata lainnya, buat “donno”.

Kesannya, mereka akan diam juga. Paling ketara, mereka semakin ketinggalan dari segi pencapaian akademik, kerjaya, kewangan dan intelektual manakala Anda pula semakin maju ke depan meninggalkan mereka.

Orang yang kuat mengkritik sebenarnya malas berusaha. Orang yang rajin berusaha, mereka lebih suka diam-diam.

Jangan patah semangat bila mendengar kritikan negatif. Tukar ia sebagai pembakar semangat untuk Anda buat yang lebih baik. Be strong!

Kata-kata membina Donald Trump dalam buku We Want You To Be Rich..“We’re made to make mistakes. But, we can learn from mistakes. I even fail once!”

Menjadi billionaire dan orang femes seperti Donald Trump amat sukar dan memerlukan ketahanan mental kerana Anda berdepan dengan beribu kritkan negatif dari orang sekeliling yang hanya tahu menuding jari kesilapan kecil yang Anda pernah lakukan, walaupun ia sebesar kaki semut.

Hanya Anda yang tahu apa yang terbaik untuk diri Anda sendiri. Oleh itu, bila dikritik, tukar kritikan tersebut menjadi api yang membara, membakar semangat Anda, hangat memacu usaha Anda untuk terus mencapai kejayaan dalam kerjaya, pelajaran mahupun bisnes.

Moga berjaya!

No comments: