Wednesday, May 12, 2010

10 Tips Kejayaan Donald Trump – Part 8

Petua kejayaan Donald Trump yang ke 8…

“Money Was Never A Big Motivation For Me, Except As A Way To Keep Score. The Real Excitement Is Playing The Game”.

Wang bukan pencetus motivasi bagi Donald Trump. Itu juga apa yang saya tahu dari kebanyakan orang-orang berjaya melalui buku mereka, tulisan mereka dan ucapan mereka.

Wang menjadi perkara kedua.

Ayat itu juga yang saya jumpa. Ingat baik-baik ayat tu..ni dia : “wang akan datang sendiri bila Anda melakukan apa yang Anda minat dan Anda bijak memasarkan kemahiran Anda dalam bidang yang menjadi minat Anda”.

Katanya lagi.. “the thrill of the game is where you will learn everything you need to know about becoming successfull”. Bila sudah ada gabungan di antara ilmu, kemahiran dan pengalaman, mudah untuk Anda mencapai kejayaan dalam apa jua yang Anda lakukan, khususnya bidang yang Anda minati.

Mengapa minat menjadi perkara utama bagi Donald Trump? Kerana minat tu yang mendorong dia untuk belajar banyak perkara baru dalam hartanah, jadi berani dan berniaga dengan penuh dedikasi sejak dia bekerja dengan bapanya dari zaman muda lagi.

Bekerja bagaikan berseronok baginya dan bagai tiada istilah ‘kerja’ dalam diri Donald Trump. Bila rasa seronok, Anda akan rasa gembira dan muncul kepuasan dalam diri Anda.

Bila satu perkara tu menjadi minat, kita akan terdorong untuk tahu lebih banyak dan dahagakan ilmu. Contohnya, lihat orang yang minat main bola.. dia semestinya akan berabis nak tahu banyak pasal bola, teknik menyepak bola, menanduk, meng’kona’ bola dan semua yang berkaitan dengan bola.

Bak kata Coca-Cola, makan bola, tidur bola, mimpi bola!.

Jika Anda minat games, sudah semestinya Anda berabis nak tahu bagaimana nak menang dalam games yang Anda suka dan bagaimana Anda boleh kalahkan orang lain. Dalam proses itu, skill Anda terbina dan kehebatan Anda mula terbentuk.

Oleh kerana minat, Anda juga tak kisah main games berjam-jam lamanya dan tak kisah membayar harga mahal untuk Anda menikmati keseronokannya. Betul tak?

Nak tahu bagaimana pula Anda boleh dapat baaanyak duit dari minat Anda tu? Jawapannya, jualkan apa yang Anda tahu. Tulis kemahiran Anda dalam eBook lalu jualkan untuk mendapat untung.

Cara lain, buat video tentang bagaimana nak menang games lalu jualkan, selepas tu sudah tentu duit akan datang dengan sendirinya tanpa henti.. secara automatik, kredibiliti Anda akan terbina sebagai gamers yang hebat.

Apa saja yang Anda mahir, boleh dijual untuk menjadi panduan pada gamers yang lain. Selagi Anda masih menjual, selagi itu Anda dapat duit.

Mulai hari ini, kaji apa yang menjadi minat Anda. Minat di tempat pertama, duit di tempat kedua.

Jika duit di tempat pertama dan minat di tempat kedua , bermasalah nanti jadinya.

No comments: