Wednesday, May 12, 2010

10 Tips Kejayaan Donald Trump – Part 3

Tips yang ketiga dari Mr Trump sangat simple, ringkas dan memang ramai orang lupa.

Apa dia? Kata Donald Trump : “Passion”.

Passion yang dimaksudkan olehnya adalah keseronokan bekerja. Orang-orang yang berjaya seronok dengan kerja mereka dan menjadikan kerjaya seharian bukan kerjaya, tapi hobi.

Lihat saja penyanyi, artis, pemuzik, penulis, blogger, designer, usahawan dan penggubah lagu.

Mereka melakukan kerja yang menjadi minat mereka. Oleh kerana dah minat, mereka sanggup melakukannya selama yang mungkin dalam sehari kerana mereka makin seronok dibuatnya.

Walaupun nampak macam bekerja, tapi sebenarnya mereka berseronok dengan ‘hobi’ mereka.

Donald Trump didedahkan dengan perniagaan hartanah (real estate) sejak dari kecil lagi. Bapany, Fred Trump mendedahkan beliau dengan kerja-kerja di tapak pembinaan sejak beliau masih remaja, lalu minat pada hartanah dan real estate muncul begitu saja dalam dirinya.

Selepas tamat latihan tentera, Donald Trump menceburkan diri dalam bidang pembangunan hartanah bersama syarikat bapanya. Setiap hari dia bekerja dengan penuh tekun, sungguh-sungguh dan konsisten, kerana dia melakukan apa yang menjadi hobi padanya.

Heran juga, ahri ini walaupun dah jadi billionaire, dia masih bekerja. Sebab, kerja itu adalah hobi baginya. Jadi, tips motivasi kali ini, cuba jadikan kerjaya Anda sekarang ini sebagai hobi Anda.

Saya percaya keseronokan akan timbul dan Anda pergi kerja dengan penuh bersemangat!

No comments: