Wednesday, June 24, 2009

aku cuma KWN mu

puisi lama.
dizaman baju putih kain biru.
ouh rindu ASSUNTA.
buat mereka masih igtkah kalian puisi indah ini.
mari kita tatapkan kembali memori b'sama.

analogy: Tahun 2019, kalian kembali menatap blog ini (yg berhabuk krn b'tahun ta update). putaran layar kembali segar m'hidupkan semula detik2 bersama.

buat kalian semua,
terdahulu kwn mu ini bkn la sasterawan t'kemuka,
tidak bisa b'madah puisi tiada upaya jua utk ku m'gungkai pujangga gurindm syahdu.
aku cuma kwn mu.
seorg dr ribuan lain yg b'sepah melata.
hasratku hanya ingin meluahkan perasaan yang sekian lamanya b'mukin disanubari.

entahla . . .
dlm melayari seluas luas samudera kehidupan, ramai teman kan dtg dan pergi.
namun setiap mereka itu punyai kenangan t'sendiri.
peliharalah nilai tawa dan duka nestapa mereka itu umpama ia sebutir mutiara yg abadi kilauan nya.
andainya aku novelis ulung akan ku adaptasikan segala nostalgia b'sama kedlm sebuah buku (yg tebalnya lebih kurang kamus dewan) buku yg mana pd setiap helaian halaman kan terungkap kembali pahit manis p'sahabatan.
antologi setebal itu sajalah yg mampu m'catatkan segala galanya.
tetapi siapalah aku?
aku cuma kwn mu (yg kalau menulis karangan, pasti merapu yang bukan2 merepek ta menentu).
ah! aku tetap kwn mu!

kadangkala . . .
seakan t'dgr kembali lagu2 yg prnhm'jadi siulan saban hr pd suatu masa dulu. irama yg turut b'sama saat lara turut juga ceria.
hayatilah lagu2 itu kerana setiap baris lirik punyai makna t'sirat nan t'sendiri.
andainya aku komposer t'knl. akan ku cipta sebuah lagu sentimental yg m'yentuh ht.
diiringi petikan gitar akustik.
gubahn lagu nan asyik itu bakal ku dedikasikan pdmu.
krn sehingga kini diantara ribuan lgu yg sedia ada tiada satupun yg bnr2 m'bayangkn kemesraan p'sahabatan ini.
yalah tp siapalah aku?
aku cuma kawanmu (yg jika m'nyanyi hanya layak mengetuai okestra katak).
pedulilah aku tetap kwn mu!

sesekali . . .
tatkala t'pandang panorama nan indah pasti drmu kwn kan kukenang.
ketahuilah disetiap p'singgahan yg prnh kta jejaki punya identiti dan ceritanya yg t'sendiri.
andainya aku seorg pelukis profesional yg disegani akan kulukiskan kembali semua p'galaman b'sama.
lukisan yg mana kan menerima pujian setiap pasang mata yg melihatnya pasti t'pesona dgn kehebatan warna2 p'sahabahan ini.
ia akan ku frame kan dgn m'gunakan bingkai paling cantik. krn itulah selayaknya bgmu.
tetapi syg siapalah aku.
aku cuma kwnmu (yg jika melukis bunga, akan kelihatan spt anak itik yg cacat anggota)
biarlah! aku tetap kwn mu!

acapkali . . .
tika kejora b'gemerlapan dlangit kelam wajah dirimu kwn kan pasti kembali m'bayangi menguasai segenap imiginasi.
dlm b'juta bintang yg b'gerdip megah tiada satupun yg dpt menandingi sinar gemilang p'sahabatan kita.
andainya aku s'org pengarah filem, akn kuhasilkan sebuah filem yg m'gisahkan kembali waktu2 b'sama.
filem yg pasti m'jd box office hit, sebaris dgn 'star wars' dan 'titanic'.
ah tp siapalah aku?
aku cuma kwn mu (yg asal b'lakon mesti diberi watak kartun).
kartun atau tidak! aku tetp kwn mu!

sesunguhnya . . .
pd setiap kumtum senyuman yg dilemparkan t'pateri sebuah peristiwa yg m'punyai signifikasi t'sendiri.
b'peganglah kpd senyuman manis itu krn ia amat b'harga bgmu.
andainya aku seorg inventor gagah.
akan kuadaptasikan alat yg kan dpt m'hilangkan nestapa yg melanda drmu kwn agar bisa kau sentiasa t'senyum.
tetapi siapalah aku?
aku cuma kwn mu (yg sewaktu kemahiran hidup dulu, litar electrik ringkas teramat amatlah payah aku nak siapkan)
tidak mengapa. aku tetap kwn mu!

kwn. . .
barangkali coretan ini tiada makna bgmu.
telah t'lalu byk budi kau hulur.
tidak t'daya ku balasnya.
gemgamilah nilai p'sahabatan ini erat2 sehingga akhir nnti.
p'cayalah kwn dirimu telah m'jd sebahagian drpd diri ku.
tetapi aku cukup sedar dan tahu.
siapalah aku?
aku cuma KWN mu.


yg sentiasa merindu.
sasha hamzah

p/s: puisi indah ini buat ASSUNTArians, MMUians, UNITENians MEH~ians.

No comments: